2009. január 15., csütörtök

Baba-kaja

Mindenképpen szerettem volna írni pár sort a szoptatásról, de olyan sok gondolat kavarog a fejemben ezzel a témával kapcsolatban.
Először is: az én anyukám nem szoptatott. Nem tudom pontosan miért, egész életemben azt hallgattam, hogy nem volt teje. Én tápszeren nevelkedtem. Mikor várandós lettem, ez a tudat mélyen belül nagyon nyomasztott. A 9 hónapot szinte végig a szoptatással kapcsolatos könyvek és weboldalak olvasásával töltöttem. Aztán Bibó megszületett, harmadik napra elindult a tejcsi is és nagyon megnyugodtam.
Sajnos a kórházban töltött öt nap, a csecsemős nővérek nemtörődömsége mégis nagy gondot okozott nekem. Mivel a sárgaság miatt kék fény alá tették a bébit, sokat nem volt velem. Többször előfordult, hogy szopi helyett tápot adtak neki a megkérdezésem nélkül. Cumiból. Mire hazajöttünk szép kis cumizavarunk lett. Iszonyú kimerültségemben mégis segített az anyai ösztön és nagy erőfeszítések és kitartás árán, Bibó végül elkezdett szopizni. Rossz technikával, sokszor fájdalmat okozva, de végre végre pályára álltunk. Nagyon boldog voltam. Akkor éreztem át először a lelkem mélyéig, hogy ANYA lettem. Megharagudtam a sok buta tanácsot osztogató emberre, akik bimbóvédőt ajánlottak, azt mondták pótoljak cumisüvegből, adjunk tápszert stb.. Mert a szoptatás a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha már az elején egyszerűen folyamatosan mellen lenne az újszülött. Jönne hamar a tejcsi, hamar jóllakna a bébi, boldogság, nyugalom lenne az élet. De azzal, hogy mesterségesen elválsztják az anyát a gyerektől, hogy tilos összebújni, kézben ringatni a bébit, mind-mind lasítják, nehezítik a jó szoptatás kialakulását. Mert MINDEN ANYA TUD SZOPTATNI és MINDEN ÚJSZÜLÖTT TUD SZOPNI. Persze biztosan vannak speciális esetek, de általában ez az igazság.
Azzal azonban, hogy az anyáink korabeli nők riogatnak azzal, hogy nem lesz tej, hogy nem szabad folyton szoptatni, csak órarend szerint könnyen elmúlhat ez a természetes adottság.
Nekem mesélte egy kedves hölgy, aki 35 éve szült, hogy mikor kórházban volt, elválszttva lányától, négyóránként kapta kézbe. Próbált szoptatni, de begyulladt a melle. Erre mit tanácsoltak neki: ne szoptasson. Pedig, ha nem így csinálták volna, talán nem apad el a tej és sokáig szoptatott volna.
Bibó lassan fél éves lesz és kizárólag anyatejet fogyaszt. Fejlődik, hízik, egészséges. Mégis három hónapos kora óta hallgatom: "miért nem adsz neki almát??" "csak anyatejet kap" CSAK?? Hisz annál komplexebb, egészségesebb táplálék nincs ebben a korban!! Mi van az almában ami jobb annál az anyatej csodánál, ami igazodik a csecsemő igényeihez, mind mennyiségben, mind összetételben? Szívem szerint egész életemben anyatejen élnék!! Kis túlzással.. Ez űrkaja!!
De sokan mégis rosszallóan néznek, mikor azt mondom, hogy min.egyéves koráig, ha nem is kizárólag, de szoptatni akarok. Almát ehet egész életében.
Ezen túl, annyi érzelmi pluszt ad, amit olyan ember csak elképzelni próbálhat, aki nem tudott valamiért szoptatni. Micsoda érzés tudni, hogy ÉN táplálom a gyermekem, a testemből növekszik és fejlődik. A ded pedig megkapja az érintés, testközelség boldogító, megnyugtató érzését.
Szerencsére, most már egészen kiterjedt szoptatási tanácsadó hálózat épült ki, így az anyák, akiknek problémájuk akad, találnak segítséget. Már csak az lenne a jó, ha a gyerekorvosok és védőnők, egészségügyi dolgozók is képeznék magukat, hogy akaratlanul se okozzanak problémát a rossz tanácsokkal.
Nekem szerencsém van, mert a doktornéni, a védőnő sem a tápszer elkötelezett hívei, valamint hogy segített nekünk már képzett tanácsadó is.
Várandós anyukák, hinni kell magatokban!

1 megjegyzés:

  1. Nagyon szépen írsz az anyaságról, az érzéseidről, a babádról.....igazán őszinte és ezért megható!

    Sok sok örömet kívánok Neked Bibóhoz!

    Egy olvasód

    ui: egy tanács, migrén= mindig a lelki okokat keresd mögötte, hiszen a tested jelez, ha valami nincs rendben a lelkedben.....figyeld magad és ajánlani tudom a Bach virág eszenciákat!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.